Alla inlägg den 2 februari 2010

Av David Eriksson - 2 februari 2010 18:37

GOD TANKE

Efter som jag vet hur det är att ha dåligt med pengar och dom flästa vill ha kvar lite pengar, så tänkte jag att någon kanske vill göra som jag gör, nämligen att laga allt själv och baka bröd själv, för det är dyrt att handla bröd...Men det är inte många som tänker på det...Så nu ska jag skriva upp ett lätt och gott bröd som ni alla kan göra hemma:)

FORMBRÖD

50 g jäst

50 g rumsvarmnt margarin

5 dl vätska lika delar vatten

och mjölk eller enbart vatten

2 tsk salt

2 tsk brödsirap eller socker

ca 8-9 dl vetemjöl

 

1. Dela sönder jästen och smula ner den i en bunke.

klicka i margarin.

2. Värm vätskan i en kastrull till fingervärme, 37 grader.

Häll den i bunken. Rör om.

3. Tillsätt salt och socker eller sirap.

4. Mät mjölet luftigt i ett litermått.

Tillsätt 6 dl . Arbeta degen kraftigt i

bunken.Tillsätt ev lite mer mjöl.

Fortsätt arbeta degen. Den ska bli

smidig och lätthanterlig.

5. Lägg en bakduk över degen och

låt den jäsa minst 15, men helst 30 min.

Smörj 2 formar ca 1,5 liter med

mjukt margarin.

6. Arbeta ihop degen lite i bunken

och tag sedan upp den på mjölat

bakbord. Arbeta degen smidig.

7. Sätt ungnen på 225 grader.

8. Forma degen till en längd.

lägg den i formarna.

9. låt brödet jäsa under bakduk i ca 30min

eller 10-15 min utan duk i 35 grader varm ungn.

10. Grädda på nedersta falsen i 20-25 min

11. Lossa bröden försiktigt, eventuellt med hjälp av en kniv.

Grädda ev ytterligare 5 min utan form om ytan är fuktig

och utan färg. Låt svalna på galer.

 

 

 

Men vill ni bju in vännerna på något gott eller bara njuta av nå gott själva, så kan ni ju göra en egen kladdkaka i micro och jag kan lova er att ni inte blir besviken:)


Kladdkaka i micro

Publicerat av Wolf

Ingredienser
Portioner: 6

3dl socker
1/2dl cacao
1msk vaniljsocker
2dl mjöl
100g smält margarin
2ägg

 
Gör så här
Rör ihop ägg och socker, tillsätt siktat mjöl, cacao, vaniljsocker. Häll i margarinet. Blanda samman och häll i microsäker form. Micra i 5 min, full effekt.
Lycka till och ha en trevlig bak stund
wolf

 

Presentation

Omröstning

Är ni er själva när ni är ute på kontaktsidor?
 JA
 NEJ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards